WSV Vennemeer
WSV Vennemeer

Het ultieme feest nadert

Geplaatst op 29-05-2022  -  Categorie: Algemeen

Het ultieme feest nadert

Het ultieme feest begint te naderen. U heeft inmiddels de inschrijfformulieren van de diverse festiviteiten mogen ontvangen. Er zijn al een aantal ingevuld geretourneerd. Maar voor mijn gevoel nog lang niet genoeg. U zult nu wel denken: Dat komt nog wel!

Lees hiertoe even de bijlagen door. Hierin staan de inschrijvingen (verwerkt tot en met 22 mei). Controleer even of je naam en deelname klopt. Indien je je wél hebt opgegeven en je niet op de lijst staat, is er iets misgegaan en heb ik de e-mail niet ontvangen. Een aantal hebben ook opgegeven via Marianne (secretariaat), maar het makkelijkst is (zowel voor Marianne als naar mij) om dit direct naar mij te doen: gnojtod2nitram.[antispam].@kpnmail.nl. En dan ook nog via het inschrijfformulier (óók te downloaden via de website).

Echter we hebben te maken met een cateraar die een deadline heeft met betrekking tot het diner op zaterdag. Dientengevolge moeten we ons blijven richten op de termijn van 1 juni zoals werd gesteld op de inschrijfformulieren. Dit is niet alleen prettig voor de cateraar maar ik denk hierbij ook een beetje aan mijzelf: als alles op het allerlaatste moment binnenkomt, eindig ik waarschijnlijk een dag of 14 voor het evenement in een gesloten inrichting. En dat zou ik uiterst jammer vinden omdat ik naar alle waarschijnlijkheid (zoals de medische wetenschap er nu voorstaat) niet meer het 200 jarig bestaan zal bij kunnen gaan wonen.

Met andere woorden: opschieten en gestructureerd invullen s.v.p. als jullie mij ook een gezellig feest wensen!

Vlagvertoon van de diverse boten

Verder had ik in het vorige Vennemeernieuws beloofd om nog een watersportonderwerp aan te roeren. Ik moest wel even nadenken maar uiteindelijk vond ik een onderwerp. Astrid en ik zijn een paar weekjes gaan varen de afgelopen maand. Prachtig weer gehad: weinig wind en veel zon. Wel een aantal erg koude nachten maar dat houdt de relatie warm zullen we maar zeggen. Het was overigens héél erg rustig op het water en het lijkt net of dan ook brug- en sluiswachters weer wakker worden uit hun winterslaap en er weer helemaal zin in hebben. Hele korte wachttijden dus met half lege sluizen. Heerlijk rustig! Fietsjes mee en van stadje naar stadje. Vooral als je van rust houdt, moet je op zondag naar Spakenburg gaan: overweldigend en het hele dorp voor jezelf. Wél een overlevingspakketje meenemen want alles is dicht, inclusief de grote supermarktketen van onze oosterburen.

Enfin, nu kom ik dus op mijn verhaaltje: het vlagvertoon van de diverse boten. We weten dat we vlaggen mogen voeren en dat we mogen pavoiseren op gezette tijden. Maar hoe zit dat nou eigenlijk écht. Waarschijnlijk slaan jullie het onderstaande gedeelte over omdat je het allang weet. Ik dacht zelf ook redelijk op de hoogte te zijn, maar heb geconstateerd dat ik ook fouten maak.

Tijdens onze korte vakantie heb ik zo verschrikkelijk veel vlagvertoon gezien waarvan ik heilig overtuigd ben dat dit echt niet kan, dat ik ben gaan googelen. En dan merk je pas dat je het zelf toch eigenlijk óók niet goed onder de knie hebt.

Daar komtie dan:

Laten we beginnen met de “natievlag”. Deze dient te worden gevoerd op het achterschip en wel met een rechte vlaggenstok die geplaatst is ter hoogte van het achterdek. In het midden, maar mag eventueel iets naar stuurboord worden geplaatst indien tuigage dit niet mogelijk maakt. Op onze haven hebben wij weinig ligplaatshouders met een zeilboot, Maar let wel! Plaatsing van onze nationale driekleur aan de achterstag is uit den boze! Het zij gezegd.

Die gebogen vlaggenstok, hoe zit dat dan. Nou, die is alleen voor ronde- en platbodemjachten die een gebogen gaffel hebben. Voor degenen die niet weten wat een gaffel is: ga eens kijken naar de 12-voetsjol wedstrijden met Pinksteren of naar de Regenboogwedstrijden. Die schepen ( onder andere) hebben een grootzeil waar voor de top van de mast een soort dwarshout zit waaraan het grootzeil is bevestigd. Ook alle oude platbodems zijn uitgerust met een gaffeltuig. Maar alleen de schepen met een gebogen gaffel dienen een gebogen vlaggenstok te voeren. De schepen die met een rechte gaffel zijn gesierd dienen een rechte vlaggenstok te voeren. Om nog even klassiek verder te gaan: Alle yawl- en kitsgetuigde schepen  voeren hun vlag in de achtermast.

Wij, als club waarvan de leden regelmatig internationale wateren bevaren, moeten natuurlijk ook op de hoogte zijn van het voeren van onze driekleur bij nacht op zee. Nou, dat mag dus. ’s Nachts mag je op zee onze driekleur laten staan. Héél belangrijk voor ons internationaal georiënteerde clubje!

Nationaal zit dat een beetje anders. Een vlag wordt gevoerd vanaf 8.00 uur ’s ochtends tot zonsondergang maar uiterlijk tot 21.00 uur.

En als we dan toch internationaal bezig zijn: de beleefdheidsvlag. Deze wordt gevoerd zodra de territoriale wateren van een ander land worden binnengevaren; en wel aan stuurboord. Hij mag slechts worden gevoerd indien de nationale driekleur is gehesen.

Onze verenigingsvlag

Dan kom ik nu op onze verenigingsvlag:

En daar zit hem nu een beetje mijn eigen frustratie. En uit mijn hoofd wellicht (na dit schrijven) óók van onder andere Jan Willem van Weezembeek, Willem Klomp en Petra Kempeneers.

Je mag n.l. maar één keer een verenigingsvlag voeren en deze dient dan driehoekig te zijn. Nou die van het Vennemeer is dat. Maar (o.a.) de genoemde personen, waaronder mijn persoontje, zijn ook nog lid van KWV De Kaag. Tja, en in die driekleur zit het “kaagvlaggetje”. Enfin, dit heb ik niet kunnen verifiëren dus laat ik het maar zo…..

Verder is het zo dat de verenigingsvlag slechts te worden gevoerd als de schipper aan boord is óf als hij heel tijdelijk niet aan boord is. Nou, alweer zo’n dingetje waar bijna niemand zich aan houdt. Ik ook niet trouwens, maar wel een item voor de toekomst. Hij mag trouwens wel ’s nachts blijven hangen (he he wat een geluk).

De verenigingsvlag dient bij scherpe jachten het liefst in de top van de mast te worden gevoerd. Indien dit niet van toepassing kan zijn, moet hij onder de bakboordzaling worden gevoerd

Eigenaarsvlag

Dan hebben nog de eigenaarsvlag. Dit is een rechthoekig gevormde vlag en dient aan stuurboordzijde te worden gehesen. Meestal op gelijke hoogte met de verenigingsvlag, ten teken dat de eigenaar aan boord is en bereid is om bezoek te ontvangen.

Nou, ik heb toevallig óók zo’n vlag. Iedereen is natuurlijk welkom, maar mijn fout is dat ik hem ook altijd maar laat hangen; óók als wij er niet zijn. Nou ja, mocht ik het weer vergeten en wij er niet zijn: Adrie heeft de reservesleutel en de drankkast zit links onder naast de stuurstand binnen. Als de afwas maar wordt gedaan! Wel gezellig dat verenigingsleven!

Andere vlaggen
Het gebruik van andere vlaggen, zoals naamvlaggen, reclamevlaggen fantasievlaggen en dergelijke behoort te worden tegengegaan. In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR artikel 3.07) is het gebruik van dergelijke vlaggen zelfs verboden. Andere vlaggen belemmeren de zichtbaarheid van wel toegestane vlaggen.

Het grappige is dat ik juist door dit korte bovenstaande stukje op mijn stukje ben gekomen. Jammerlijk heb ik geen fot gemaakt van een klein motorjachtje dat in Haarlem voor ons lag: Je kon door de vlaggen het bos niet meer zien. Hetgeen echter niets te maken heeft met de aan boord zijnde mensen die ontzettend behulpzaam en vriendelijk waren en waarschijnlijk minstens zoveel van de watersport genoten als wij dat doen.

Pavoiseren

Nou komen we toch een beetje aan ons feestje. Nou ja, weet je wat. Hieronder staat het. Wel leuk natuurlijk maar aan het bestuur om 100 van die setjes te kopen…..maar dan wel met onderstaande eisen!!

Het is alleen van toepassing bij een belangrijk feest en alleen als het schip stil ligt. Dus daar voldoen wij aan:” Seinvlaggen worden gebruikt om van voorsteven, via top naar achtersteven een aaneengesloten geheel te vormen. De seinvlaggen worden zo gegroepeerd dat op het voorschip de kleur rood, in het midden de kleur wit en op het achterschip de kleur blauw overheerst”.

Lieve mensen,

Tot hier het verhaaltje over de etiquette  dat jullie waarschijnlijk allemaal al wisten. ’t Was ook niet belerend bedoeld. Slechts als het ophalen van teloorgegane wetenschap.martin

En nogmaals: schrijf je snel in en lees alstublieft de bijlagen van de tot op heden geregistreerde leden. Indien u zich heeft opgegeven en u staat niet in de lijst, of niet correct in de lijst, meld het per ommegaande of schrijf u in.

Ook van mijn persoonlijke contacten binnen de vereniging mis ik nog een behoorlijk aantal mensen, maar dit terzijde.

H.gr.

Namens de lustrumcommissie,

Martin

P.S. Die kleine ben ik. Samen met mijn vader en opa aan de steiger van de Kaagsociëteit bij de oude Scholver rond 1960.

 

 


WSV Vennemeer

logo-100-jaar-transparant-2 2

ADRESGEGEVENS

WSV Vennemeer
Vennemeer 1
2374 AR Oud Ade

Kvk: 40445135

CONTACT OPNEMEN

Secretariaat
ofni.[antispam].@vennemeer.nl

Webmaster
retsambew.[antispam].@vennemeer.nl

Telefoon
071-5018220


© 2021 Watersportvereniging Vennemeer

© 2021 WSV Vennemeer